De tre bästa anledningarna till att göra profilreklam

De tre bästa anledningarna till att göra profilreklam

Profilreklam är ett välanvänt område för marknadsföring, och det finns goda skäl till det. Det är ett medium för att bygga sitt varumärke, såväl som relationer till kunder och partners. Profilreklam kommer helt enkelt med en rad olika fördelar, och om det görs rätt kan det ge god ROI. Men vilka är egentligen de största fördelarna?

En bra profilprodukt sätter sig på minnet

Tanken med profilreklam är allt som oftast att bygga sitt varumärke. En bra profilprodukt som används regelbundet kommer göra att ditt varumärke koms ihåg. Må det vara strumpor, pennor, USB-stickor eller annat. Vilka produkter du väljer beror i hög grad på din bransch och din målgrupp, givetvis, men pennor och strumpor är någonting som alla kan använda. Profilreklam är helt enkel en kanal som ger goda förutsättningar för att mottagarna ska minnas ditt varumärke.

Det är uppskattat

Så länge produkterna är bra, är de generellt uppskattade. De flesta har inget emot att få någonting utan kostnad, även om en företagslogga finns tryckt på produkten. Det uppfattas helt enkelt som gåvor, vilket framkallar härliga känslor och gör varumärket mer värt att minnas för mottagaren. Att få ett ”tack” för reklam är sällsynt, och en av få vägar att få det är just kanske genom profilprodukter.

Det kan vara billigt

Profilreklam kan göras relativt billigt, men det beror givetvis i hög grad på vilka produkter du väljer. En profilpenna har en livslängd på strax under ett år och byter säkerligen användare ett par gånger under den perioden. Säg att den används 3 000 gånger och pennan kostar 10 kronor för dig att köpa in – kostnaden per intryck blir då försvinnande låg, även om det visserligen bara är ett fåtal personer som får intrycken. Å andra sidan är dessa personer mer benägna att minnas företaget och köpa produkter eller tjänster i framtiden.

Att mäta hur annonseringen går via den här kanalen är inte alltid så enkelt. Annonserar du på nätet kan du se hur många som har sett din annons, hur många som klickar och hur många som köper. Så är inte riktigt fallet med profilreklam.